Ταξιδεύουμε 2.256 έτη πίσω στο χρόνο και ζούμε ξανά ένα από τα ωραιότερα πειράματα στην Ιστορία των Επιστημών!
Το Δημοτικό Σχολείο Νέας Σελεύκειας, διοργανώνει για πρώτη χρονιά το «Πείραμα του Ερατοσθένη στην σχολική τάξη», την Τετάρτη 20 Μαρτίου 2024, κατά την εαρινή ισημερία. Η διοργάνωση του πειράματος , γίνεται σε συνεργασία με τον Ε.Κ.Φ.Ε Θεσπρωτίας.
Θέλω να εκφράσω τις θερμές μου ευχαριστίες στον υπεύθυνο Ε.Κ.Φ.Ε Θεσπρωτίας κ. Νούση Βασίλειο για την αμέριστη επιστημονική και καθοδηγητική υποστήριξη που προσέφερε στο σχολείο . Επίσης ευχαριστούμε τους εκπαιδευτικούς της Στ τάξης του Σχολείου κ Κάτση Ηλία και κ. Κυβράνογλου Χριστίνα και τον εκπαιδευτικό πληροφορικής Έξαρχο Παναγιώτη που προετοίμασαν τους μαθητές.
Περισσότεροι από 35.000 μαθητές και 2.500 εκπαιδευτικοί από 52 διαφορετικές χώρες έχουν συμμετάσχει «Στο πείραμα του Ερατοσθένη στη σχολική τάξη» μέχρι σήμερα. Η διαθεματική αυτή δραστηριότητα αποτελεί μια ξεχωριστή ευκαιρία για τους εκπαιδευτικούς, να πραγματοποιήσουν με τους μαθητές τους, τον υπολογισμό της περιφέρειας της Γης. Συγκεκριμένα οι μαθητές του σχολείου μας, που θα συμμετάσχουν θα χρησιμοποιήσουν βασικές γνώσεις από το πεδίο των μαθηματικών αλλά και της φυσικής, της αστρονομίας και της γεωγραφίας. Με τη χρήση απλών μέσων, όπως ένας χάρακας ή μία μεζούρα θα μετρήσουν το μήκος της σκιάς μίας ράβδου, ακριβώς την ώρα του τοπικού μεσημεριού. Στη συνέχεια, με βάση της μετρήσεις τους θα υπολογίσουν τη γωνία που σχηματίζουν οι ηλιακές ακτίνες με τη ράβδο , ώστε να καταλήξουν συνεργατικά στον υπολογισμό της περιφέρειας της Γης. Με αυτόν τον τρόπο οι μαθητές θα αναβιώσουν στην αυλή του σχολείου την ιστορική μέτρηση που o έκανε Έλληνας μαθηματικός Ερατοσθένης (276 π.Χ.–194 π.Χ.) πριν από περίπου 2.253 χρόνια στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου. Ο Ερατοσθένης με αυτό το πείραμα που συγκαταλέγεται ανάμεσα στα ομορφότερα πειράματα στην Ιστορία της Επιστήμης, μέτρησε με εξαιρετική ακρίβεια για την εποχή του, την περιφέρειά της. Βασικός στόχος της δράσης είναι η ανάδειξη του πειράματος, ως αναπόσπαστου συστατικού της εκπαιδευτικής διαδικασίας, μέσα από την συμμετοχή μαθητών και εκπαιδευτικών σε βιωματικές και συνεργατικές ανακαλυπτικές δραστηριότητες. Η δραστηριότητα της υλοποίησης του ιστορικού πειράματος του Ερατοσθένη είναι ιδιαίτερα απλή.
Με την απλότητα όμως αυτή, είναι ιδιαίτερα εντυπωσιακό ότι κατορθώνει να:
• οδηγεί στη διαπιστωμένη γνώση και αποδοχή της αξίας των Θετικών Επιστημών για την κατανόηση του σύμπαντος κόσμου.
• προσελκύει αβίαστα το ενδιαφέρον των μαθητών και μαγνητίζει τη σκέψη αρκετών, ώστε να προωθεί και να καλλιεργεί τη θετική στάση τους απέναντι στις Θετικές Επιστήμες.
Για το Δημοτικό Σχολείο Ν Σελεύκειας
Ο Διευθυντής Κύλλας Γεώργιος