Με πρωτοβουλία του Τομεάρχη Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής του ΣΥΡΙΖΑ–ΠΣ και Βουλευτή Μαγνησίας Αλέξανδρου Μεϊκόπουλου, δώδεκα (12) βουλευτές κατέθεσαν Ερώτηση προς τον Υπουργό Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής, αναδεικνύοντας την καθολική αντίδραση των φορέων της Ηγουμενίτσας και της Θεσπρωτίας στο Master Plan του Οργανισμού Λιμένα.
«Δύο χρόνια μετά την ιδιωτικοποίηση του Οργανισμού Λιμένα Ηγουμενίτσας (ΟΛΗΓ), επιβεβαιώνονται, δυστυχώς, οι ανησυχίες και οι προειδοποιήσεις που είχαν διατυπωθεί από τον ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ. Η ιδιωτικοποίηση, που προχώρησε χωρίς καμία δέσμευση για πραγματοποίηση επενδύσεων από τον ιδιώτη και χωρίς μέριμνα για τις ανάγκες της τοπικής κοινωνίας, αποδεικνύεται σήμερα ότι όχι μόνο δεν έφερε ανάπτυξη, αλλά επιβαρύνει την περιοχή οικονομικά και περιβαλλοντικά. Ο όμιλος Grimaldi, που ελέγχει πλέον τον ΟΛΗΓ, έχει αυξήσει τα κέρδη του μέσα από την τιμολογιακή πολιτική που ακολουθεί, αφαιρώντας πόρους από την τοπική και περιφερειακή οικονομία, χωρίς να έχει προχωρήσει σε καμία ουσιαστική επένδυση.
Το πλέον ανησυχητικό είναι το Master Plan του ΟΛΗΓ, που κατατέθηκε προς έγκριση και έχει προκαλέσει την καθολική αντίδραση των φορέων και των κατοίκων της περιοχής. Σε πρόσφατη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Ηγουμενίτσας, με τη συμμετοχή εκπροσώπων φορέων και του δημάρχου των Φιλιατών, εκφράστηκε ομόφωνη αντίθεση στο περιεχόμενο του σχεδίου, το οποίο χαρακτηρίστηκε ως ασύμβατο με τις ανάγκες, τον χαρακτήρα και το αναπτυξιακό όραμα της περιοχής. Το υπό έγκριση Master Plan προβλέπει, μεταξύ άλλων, δημιουργία χώρων αποθήκευσης καυσίμων (MGO, HFO), ανάπτυξη δραστηριοτήτων διακίνησης χύδην φορτίων, εγκατάσταση εφοδιαστικής βάσης για γεωτρήσεις υδρογονανθράκων στο Ιόνιο και την Αδριατική, δημιουργία ναυπηγοεπισκευαστικής μονάδας, υπαγωγή του αρχαιολογικού χώρου (ρωμαϊκές βίλες) στις δραστηριότητες του λιμένα, αποκλείοντας την πρόσβαση των πολιτών. Οι προβλέψεις αυτές όχι μόνο προκαλούν σοβαρούς περιβαλλοντικούς και αισθητικούς κινδύνους, αλλά αλλοιώνουν ριζικά τον χαρακτήρα της περιοχής, πλήττοντας δραστηριότητες όπως ο τουρισμός, η εστίαση και το εμπόριο, ενώ λειτουργούν ανταγωνιστικά προς τις τοπικές επιχειρήσεις. Παράλληλα, επιβαρύνουν τον Δήμο με πρόσθετες ανάγκες σε υποδομές και υπηρεσίες, χωρίς κανένα αντιστάθμισμα», σημειώνουν οι βουλευτές.
Με την Ερώτησή τους, οι βουλευτές ζητούν σαφείς απαντήσεις για το πότε θα εισαχθεί το Master Plan του ΟΛΗΓ στην Επιτροπή Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων, και αν ο Υπουργός προτίθεται να εγκρίνει το σχέδιο, παρά την κάθετη και καθολική αντίθεση των τοπικών φορέων της Θεσπρωτίας.
Ο Αλέξανδρος Μεϊκόπουλος ανέφερε: «Η ανάπτυξη των λιμανιών της χώρας πρέπει να υπηρετεί το δημόσιο συμφέρον, τη βιωσιμότητα και την τοπική κοινωνία, όχι τα μονοπωλιακά συμφέροντα των ιδιωτών επενδυτών. Η περίπτωση της Ηγουμενίτσας αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτυχημένης ιδιωτικοποίησης, όπου η έλλειψη κοινωνικού ελέγχου, θεσμικής διαφάνειας και αναπτυξιακού σχεδιασμού οδηγεί σε συγκρούσεις, περιβαλλοντικούς κινδύνους και υποβάθμιση της ποιότητας ζωής».
Ακολουθεί το αναλυτικό κείμενο της ερώτησης:
Αθήνα, 16 Οκτωβρίου 2025
ΕΡΩΤΗΣΗ
Προς τον κ. Υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής
Θέμα: Κάθετη και πλήρης η αντίθεση των φορέων της Ηγουμενίτσας και της Θεσπρωτίας στο Master Plan του Οργανισμού Λιμένα
Δυο χρόνια μετά την ολοκλήρωση της ιδιωτικοποίησης του Οργανισμού Λιμένα Ηγουμενίτσας (ΟΛΗΓ), δυστυχώς επιβεβαιώνονται οι προβλέψεις που είχαμε δημόσια διατυπώσει για τον αρνητικό αντίκτυπο που θα έχει αυτή η εξέλιξη, όχι μόνο για τη Θεσπρωτία αλλά και για το σύνολο της περιφέρειας Ηπείρου.
Μια ιδιωτικοποίηση που ήταν αντίθετη με τις πρακτικές διαχείρισης λιμένων στην Ευρώπη και στον ανεπτυγμένο κόσμο, δεν περιείχε καμία δέσμευση για την πραγματοποίηση επενδύσεων από την πλευρά του ιδιώτη (Μαρίνα Ηγουμενίτσας, επιχειρηματικό Πάρκο στην Γκρίκα), την ίδια στιγμή που του δινόταν το δικαίωμα να σχεδιάσει μονομερώς την ανάπτυξη του λιμανιού, αδιαφορώντας για τις ανάγκες της πόλης και της περιφέρειας.
Τότε τα στελέχη της Νέας Δημοκρατίας, σε όλα τα επίπεδα, υποδέχτηκαν με πανηγυρισμούς την ιδιωτικοποίηση του λιμένα, παρουσιάζοντάς την ως μια μεγάλη επένδυση που θα φέρει την ανάπτυξη. Σήμερα πολλοί από τους τότε πανηγυρίζοντες είτε κρύβονται, είτε αναγκάζονται να συνταχθούν με τις αντιδράσεις της τοπικής κοινωνίας.
Σήμερα, δυο χρόνια μετά την ιδιωτικοποίηση, δεν πραγματοποιήθηκε καμία απολύτως επένδυση. Επιπλέον, με την τιμολογιακή πολιτική που ακολουθεί ο ιδιοκτήτης ΟΛΗΓ, ο όμιλος Grimaldi, τόσο στον κεντρικό λιμένα όσο και στα καταφύγια σκαφών στα Σύβοτα και Πλαταριά, αντί να αυξήσει τις οικονομικές εισροές για τη Θεσπρωτία και την Ήπειρο από τη λειτουργία του λιμανιού, αυξάνει τα κέρδη του λιμανιού αφαιρώντας πόρους από την τοπική και περιφερειακή οικονομία.
Το τελευταίο επεισόδιο, που επιβεβαιώνει τις αρνητικές εξελίξεις τις οποίες είχαμε προβλέψει πριν την ιδιωτικοποίηση του Οργανισμού, ήταν η κατάθεση προς έγκριση του Master Plan του ΟΛΗΓ. Ενός Master Plan που όχι μόνο δεν ανταποκρίνεται στις ανάγκες της τοπικής κοινωνίας, αλλά στρέφει τη λιμενική λειτουργία ενάντια στην Θεσπρωτία και στις ανάγκες των κατοίκων της.
Ειδικότερα, σε συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου Ηγουμενίτσας για το θέμα, παρουσία και του δημάρχου των Φιλιατών καθώς και εκπροσώπων φορέων της περιοχής, εκφράστηκε η ομόφωνη αντίθεση των συμμετεχόντων στο περιεχόμενο του Master Plan. Μεταξύ άλλων, προβλέψεις για τη δημιουργία χώρων αποθήκευσης καυσίμων (MGO, HFO, μεταβολή), τη δραστηριότητα της διακίνησης χύδην φορτίων, τη δημιουργία εφοδιαστικής βάσης για γεωτρήσεις υδρογονανθράκων στο Ιόνιο και την Αδριατική, καθώς και ναυπηγοεπισκευαστικής μονάδας, δημιουργούν σοβαρούς περιβαλλοντικούς κινδύνους και επιβαρύνσεις ενώ αλλάζουν τον χαρακτήρα της ευρύτερης περιοχής. Παγκόσμια πρωτοτυπία αποτελεί επίσης η πρόταση να υπαχθεί και ο αρχαιολογικός χώρος (Ρωμαϊκές βίλλες) στις δραστηριότητες του λιμένα, αποκλειόμενης κάθε πρόσβασης στους πολίτες. Επιπλέον, αναμένεται να πλήξουν δραστηριότητες επιχειρήσεων της πόλης (πχ πρατήρια καυσίμων) καθώς θα λειτουργήσουν ανταγωνιστικά προς αυτές, θα φέρουν οικονομικές επιβαρύνσεις στον Δήμο από την ανάγκη παροχής πρόσθετων υπηρεσιών και, κυρίως, θα πλήξουν τον τουρισμό και το αστικό προφίλ της περιοχής. Εκτιμάται ότι οι προβλεπόμενες χρήσεις του λιμανιού είναι ασύμβατες με το υφιστάμενο πολεοδομικό σχέδιο, αλλά και με τον στόχο για βιώσιμη ανάπτυξη, απειλώντας την ποιότητας ζωής των κατοίκων.
Αυτές και άλλες αιτιάσεις, που συζητήθηκαν αναλυτικά στη συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου της Ηγουμενίτσας, έχουν φέρει δικαιολογημένα την τοπική κοινωνία και τους φορείς σε πλήρη αντίθεση με το περιεχόμενο του Master Plan, προκαλώντας ισχυρές αντιδράσεις.
Με δεδομένο ότι η έγκριση του Master Plan, που κατατέθηκε από τον ΟΛΗΓ στην Επιτροπή Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων, απαιτεί υπουργική έγκριση,
Ερωτάται ο κ. Υπουργός:
- Πότε θα εισαχθεί στην Επιτροπή Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων το Master Plan του ΟΛΗΓ;
- Προτίθεται να εγκρίνει το Master Plan του ΟΛΗΓ που συναντά την κάθετη και πλήρη αντίθεση των φορέων της Θεσπρωτίας;
Οι Ερωτώντες Βουλευτές
Αλέξανδρος Μεϊκόπουλος
Βέττα Καλλιόπη
Γεροβασίλη Όλγα
Γιαννούλης Χρήστος
Δούρου Ειρήνη
Ζαμπάρας Μίλτος
Κασιμάτη Νίνα
Μαμουλάκης Χαράλαμπος
Μπάρκας Κωνσταντίνος
Παναγιωτόπουλος Ανδρέας
Παπαηλιού Γεώργιος
Τσαπανίδου Πόπη