Αγωνίες γονιών για το πρώτο κουδούνι

0


Θα μπορέσουν οι μικρότεροι μαθητές (στη φωτ., παιδιά δημοτικού στην Κύπρο κατά το άνοιγμα των σχολείων μετά την καραντίνα της άνοιξης) να τηρούν αποστάσεις ασφαλείας, να φορούν σωστά τη μάσκα, να απολυμαίνουν επαρκώς τα χέρια τους; Ερωτήματα που βασανίζουν τους περισσότερους γονείς – όχι μόνο στη χώρα μας. Φωτ. EPA / KATIA CHRISTODOULOU

Αν κάτι έχει βαρεθεί η Αθηνά Σοκόλη να διαβάζει, είναι το πόσο προσαρμοστικά είναι τα παιδιά, πόσο εύκολα ανταποκρίνονται σε οδηγίες για χρήση μάσκας, για χρήση αντισηπτικού.

«Επί τρεις μήνες προσπαθώ να μάθω στα παιδιά μου (σ.σ.: είναι 8 και 11 ετών) να βάζουν αντισηπτικό και σωστά τη μάσκα, και είναι αδύνατο», λέει με ειλικρίνεια στην «Κ». «Στο καράβι πρόσφατα, επιστρέφοντας από την Υδρα, κάθε δύο λεπτά έλεγα στο μικρό να ανεβάζει τη μάσκα του πάνω από τη μύτη. Η θεωρία από αυτό που συμβαίνει στην πραγματικότητα έχει απόσταση. Εχουμε κι εμείς οι γονείς κάποια γνώση ζώντας δίπλα σε αυτά τα παιδιά».

Η αγωνία του γονιού πριν από την έναρξη της σχολικής χρονιάς εν μέσω πανδημίας. «Φυσικά πρέπει να ανοίξουν τα σχολεία, τα παιδιά πρέπει να μπουν σε μια κανονικότητα και για λόγους ψυχικής υγείας. Και φυσικά πρέπει να φορούν μάσκα. Αλλά να είναι πιο διασφαλισμένα. Οταν επί έξι μήνες το βασικό μότο είναι η κοινωνική απόσταση, δεν μπορεί να συγχρωτίζονται 27 παιδιά σε μια αίθουσα. Αν τα παιδιά κάθονται πιο αραιά, θα είναι και πιο εύκολο για τον εκπαιδευτικό να τα εποπτεύσει», λέει η ίδια.

Η δική της είναι από τις πιο νηφάλιες αντιδράσεις στην απόφαση του υπουργείου Παιδείας για χρήση μάσκας από τους μαθητές όλων των τάξεων, ακόμα και του νηπιαγωγείου.

Οι «θυμωμένοι»

Τις τελευταίες ημέρες διατυπώθηκαν και πολύ πιο θυμωμένες απόψεις, κυρίως από γονείς παιδιών μικρότερων τάξεων, που ανησυχούν ότι δεν θα μπορούν να συμμορφωθούν στο μέτρο, ότι η μάσκα θα γίνει «παιχνίδι» στα χέρια τους, αλλά και –κατά τα ειωθότα– πολλές απόψεις που κινούνται στη σφαίρα του παραλόγου («τα παιδιά θα πάθουν ασφυξία», «η μάσκα δημιουργεί αύξηση της συγκέντρωσης διοξειδίου του άνθρακα στον οργανισμό» κ.λπ.).

Ομως, οι ειδικοί επιμένουν: Στο στάδιο που βρισκόμαστε σήμερα, το μοναδικό όπλο που έχουμε στα χέρια μας για την προστασία των παιδιών είναι η χρήση μάσκας. Σύμφωνα με την Ελληνική Παιδιατρική Εταιρεία, η χρήση μάσκας είναι απολύτως ασφαλής για παιδιά άνω των δύο ετών και προστατεύει από τη γρίπη, την COVID-19 και άλλες ιογενείς λοιμώξεις του αναπνευστικού συστήματος. «Μεγάλη έμφαση πρέπει φυσικά να δοθεί στη σωστή εκπαίδευση από το οικογενειακό και σχολικό περιβάλλον για την ορθή χρήση της», αναφέρει.

Η Ελένη Τοφάλου, μητέρα δύο κοριτσιών, 6,5 και 9,5 ετών (θα ξεκινήσουν στην Α΄ και στην Ε΄ Δημοτικού, αντιστοίχως), είναι επίσης υπέρ του ανοίγματος των σχολείων. «Χωρίς να είμαι γιατρός, θεωρώ ότι για μια ασθένεια για την οποία δεν υπάρχει ακόμα θεραπεία ή εμβόλιο, η πιο ρεαλιστική λύση είναι να κολλήσουμε όλοι σιγά σιγά. Το να κλειστούμε όλοι σπίτι ενάμιση χρόνο δεν είναι μόνο θέμα κατάρρευσης της οικονομίας, είναι αδύνατο και σε κοινωνικό και προσωπικό επίπεδο. Επίσης, εκ πείρας ξέρω ότι, σχολείο ή όχι, τα παιδάκια παίζουν μαζί στις πλατείες και στις κούνιες, οι μαμάδες πίνουν μαζί καφέ, οι γιαγιάδες τα κρατάνε όλο το καλοκαίρι. Αρα, η έννοια του distancing θα μπει μόνο στο σχολείο;»

Οσον αφορά τη μάσκα; «Δεν θα κάτσω να κρίνω αν είναι επαρκές μέτρο ή όχι. Μιλάμε για ιό που ακόμα είναι αχαρτογράφητη περιοχή, άρα θα ακολουθώ κανόνες, ακόμα και αν αλλάζουν κάθε λίγο. Και θα τους ακολουθούν και τα παιδιά. Κρίνοντας από τη μίνι δοκιμαστική περίοδο του Μαΐου – Ιουνίου, θα πω ότι τα παιδιά είναι πολύ συνεργάσιμα στους κανόνες, είτε τους θέτει γονιός είτε δάσκαλος. Στην τάξη της μικρής, παιδάκια 4,5-6 χρόνων περίμεναν απέξω σε απόσταση, θερμομετρούνταν από μια δασκάλα –που φορούσε μάσκα– και απολύμαιναν χέρια με βοήθεια άλλης δασκάλας –επίσης με μάσκα– πριν μπουν. Αν από το σπίτι και το σχολείο έχουν οδηγία “φοράμε μάσκα – πλένουμε χέρια – δεν αλλάζουμε πράγματα με τους φίλους μας”, αυτό θα κάνουν. Τα προβλήματα ξεκινούν όταν στο σπίτι ακούν “έλα μωρέ, τι ξέρουν αυτοί…” ή, ακόμα χειρότερα, “τι μας κρύβουν, όλα είναι ψέματα” κ.λπ. κ.λπ.»

Αν υπάρχει θέληση

Γονείς και δάσκαλοι θα πρέπει να συντονιστούν σε έναν νέο «χορό», με άγνωστο ρυθμό. Ομως, αν υπάρχει θέληση, λέει η Τίνα Νάντσου, εκπαιδευτικός, όχι μόνο όλα θα γίνουν σωστά, αλλά θα βγούμε όλοι κερδισμένοι. «Η αρχή της χρονιάς θα είναι δύσκολη για όλους μας, γιατί θα πρέπει να προσαρμοστούμε σε τελείως νέες συνθήκες και, το πιο σημαντικό, να πείσουμε με το παράδειγμά μας τα παιδιά ότι αυτό είναι αναγκαιότητα όχι μόνο για την ασφάλειά τους, αλλά για την ασφάλεια όλων μας. Είναι ευκαιρία να μάθουμε στα παιδιά έναν άλλο τρόπο να βλέπουν τα πράγματα, έναν τρόπο που κανείς μας δεν έχει συνηθίσει. Φοράμε τη ζώνη ώστε να μη σκοτωθούμε εμείς. Τώρα τα πιτσιρίκια θα πρέπει να καταλάβουν ότι η δική τους συνειδητή δράση μπορεί να σώσει άλλους. Οτι έχουν την ευκαιρία να επιστρέψουν στον παππού και στη γιαγιά την αγάπη που τους έχουν χαρίσει απλόχερα».

Η κ. Νάντσου καθησυχάζει τους γονείς: Τα παιδιά πράγματι μαθαίνουν γρήγορα. «Το σπίτι δεν είναι το ίδιο με το σχολείο. Αν στο σχολείο δουν κάτι να γίνεται μαζικά, το ακολουθούν. Την προηγούμενη χρονιά, για παράδειγμα, δεν προλάβαινε ο δάσκαλος να μπει στην τάξη και τα παιδιά υπενθύμιζαν να βάλει αντισηπτικό! Πιστεύω ότι αν καταφέρουμε να το ξεπεράσουμε όλο αυτό, θα βγούμε πιο δυνατοί. Κυρίως θα μάθουμε να σκεφτόμαστε τους άλλους». 

Διαβάστε επίσης 

Πρώτο κουδούνι στις 7 Σεπτεμβρίου εισηγούνται δύο μέλη της Επιτροπής


kathimerini.gr

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here