Εντονο επενδυτικό ενδιαφέρον για το λιμάνι της Ηγουμενίτσας

0

Το αυξημένο προοπτικά έργο διακίνησης φορτηγών από την ευρύτερη περιφέρεια της Νοτιοανατολικής Ευρώπης και της Τουρκίας προς την Κεντρική Ευρώπη έχει κινητοποιήσει υψηλό επενδυτικό ενδιαφέρον για την πώληση του 67% του μετοχικού κεφαλαίου του Οργανισμού Λιμένος Ηγουμενίτσας (ΟΛΗΓ). Η προθεσμία για την εκδήλωση ενδιαφέροντος στον σχετικό διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ λήγει την Παρασκευή το απόγευμα και, σύμφωνα με αξιόπιστες πληροφορίες, αναμένεται να εμφανιστούν έως επτά ή οκτώ επενδυτικά σχήματα. Από αυτά, τα τέσσερα είναι μεγάλοι ελληνικοί και ξένοι ακτοπλοϊκοί όμιλοι και τα άλλα τρία είναι ο Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης, άλλο σχήμα που φέρεται να απαρτίζεται από δύο Ελληνες εφοπλιστές εκ των οποίων ο ένας δραστηριοποιείται στην ακτοπλοΐα και ο άλλος στην εμπορική ναυτιλία και το yachting, και τέλος ένας ελληνικός όμιλος με δραστηριότητα στην ποντοπόρο και τη διαχείριση αποβλήτων. Πρόκειται για πληροφορίες της αγοράς που δεν επιβεβαιώνονται αλλά ούτε διαψεύδονται από το ΤΑΙΠΕΔ, ενώ δεν αποκλείεται η εμφάνιση και άλλου όγδοου ενδιαφερομένου ενδεχομένως αμερικανικών ή και ισραηλινών συμφερόντων.

Η δυναμική που διαμορφώνεται από την ενδεχόμενη συμμετοχή επτά ή και περισσότερων υποψηφίων σημαίνει ότι στην επόμενη φάση του διαγωνισμού θα υπάρχουν έντονα ανταγωνιστικές προσφορές που θα δώσουν το περιθώριο στο ΤΑΙΠΕΔ να ζητήσει και βελτιωμένα τιμήματα και να αυξήσει έτσι το όφελος για το ελληνικό Δημόσιο. Το λιμάνι της Ηγουμενίτσας που βρίσκεται στη δυτική άκρη της Εγνατίας Οδού αποτελεί μία από τις δύο βασικές πύλες εξαγωγής αγαθών που ταξιδεύουν με φορτηγά προς την Κεντρική Ευρώπη. Μεταξύ αυτών πολλά από την Τουρκία που μεταφέρουν διάφορα εμπορεύματα όπως, για παράδειγμα, φρέσκα αλιεύματα. Μαζί με το λιμάνι παραχωρούνται μία μαρίνα (Σύβοτα) και δύο αλιευτικά καταφύγια που επίσης έχουν εμπορικό ενδιαφέρον. Βασικός ανταγωνιστής της Ηγουμενίτσας θεωρείται η Πάτρα, η οποία καθώς βρίσκεται πολύ πιο κοντά στην Αττική τα τελευταία χρόνια κερδίζει μερίδια εις βάρος της Ηγουμενίτσας.

Σύμφωνα με τα δημοσιευμένα οικονομικά στοιχεία του Οργανισμού Λιμένος Ηγουμενίτσας, για το 2019 ο κύκλος εργασιών του λιμανιού ήταν 6,2 εκατ., τα καθαρά του κέρδη 1,52 εκατ., ενώ τα κέρδη προ φόρων, χρηματοδοτικών, επενδυτικών αποτελεσμάτων και συνολικών αποσβέσεων (EBITDA) 1,581 εκατ. Το σύνολο των υποχρεώσεων ανήλθε σε 1,6 εκατ. Τα δε ταμειακά διαθέσιμα και ισοδύναμα στα τέλη του 2019 ήταν 10,8 εκατ. Να σημειωθεί πως το ίδιο έτος η εταιρεία απέδωσε μέρισμα 5 εκατ. στο ελληνικό Δημόσιο, που είναι και μοναδικός μέτοχος.

Οι τέσσερις ακτοπλοϊκές που αναμένεται να εκδηλώσουν ενδιαφέρον, είναι ο ιταλικός όμιλος Γκριμάλντι, ο ελληνικός Attica Group, ο γερμανικός Förde Reederei Seetouristik (που δραστηριοποιείται στην Αβάνα) και ο δανικός DFDS (που καλύπτει από φέτος τις γραμμές της Τεργέστης με την Ηγουμενίτσα και την Πάτρα με δρομολόγια από την Κωνσταντινούπολη και τη Σμύρνη, καθώς εξαγόρασε πρόσφατα μεγάλη τουρκική ακτοπλοϊκή). Το ιταλικό ενδιαφέρον εξηγείται μεταξύ άλλων από το γεγονός ότι ο Γκριμάλντι κάνει χρήση του λιμανιού, καταβάλλοντας τέλη που βρίσκονται σε επίπεδα 50% χαμηλότερα εκείνων της Ανκόνας προς το οποίο και οι περισσότερες γραμμές. Το κατά πόσον θα επιτραπεί αύξηση λιμενικών τελών μένει να αποσαφηνιστεί κατά τη διαδικασία διαπραγμάτευσης της σύμβασης παραχώρησης. Για τους ίδιους λόγους με τον όμιλο Γκριμάλντι ενδιαφέρεται και η Attica και ενδεχομένως η DFDS. Πιο χλιαρό αναφέρεται το ενδιαφέρον των Γερμανών.

Από τον ΟΛΘ εξηγούν ότι θεωρούν την Ηγουμενίτσα συμπληρωματικό τους λιμάνι που θα προσδώσει νέες δυνατότητες στην εισηγμένη. Αδιευκρίνιστοι επί του παρόντος παραμένουν οι σχεδιασμοί των άλλων δύο ελληνικών εφοπλιστικών σχημάτων και τα business plan τους, αναφέρουν οι ίδιες πηγές

Πηγη: kathimerini

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here