Η σύγχρονη «γλώσσα» του Μεγάρου Μαξίμου

0

Στην ανανεωμένη αίθουσα αναμονής ξεχωρίζει δεξιά το χαρακτηριστικό έργο της Αλεξάνδρας Κεχαγιόγλου «Hope Voyage is a long one» (2016). [Φωτ. Architectural Digest]

«Κάθε ματιά, κάθε εικόνα προσφέρει μια ευχάριστη, ενδιαφέρουσα διακοπή από τις πολιτικές έγνοιες που εύλογα απασχολούν όσους κινούνται σε αυτούς τους χώρους», αναφέρει στην «Κ» ένας από τους παρευρισκόμενους στη συνάντηση που έγινε στο Μέγαρο Μαξίμου το απόγευμα της Τρίτης.

Συνάντηση που πραγματοποιήθηκε με πρωτοβουλία του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη και της συζύγου του Μαρέβας Γκραμπόφσκι-Μητσοτάκη, και συγκέντρωσε περισσότερους από 50 προσκεκλημένους, καθώς είχε σκοπό να ευχαριστήσει τους ανθρώπους του Πολιτισμού –κυρίως καλλιτέχνες, αλλά και διευθυντές μουσείων, γκαλερίστες, επιμελητές– που συνεισέφεραν στο έργο της ανανέωσης του Μεγάρου Μαξίμου.

Προφανώς λοιπόν η ανακαίνιση του πρωθυπουργικού γραφείου, εργασία που ολοκληρώθηκε τον Μάρτιο της περυσινής χρονιάς, πέτυχε τον πρώτο στόχο της: έπειτα από δύο δεκαετίες χωρίς τη δυνατότητα επισκευών, οι τρεις δημόσιες αίθουσες του Μαξίμου –η αίθουσα συνεδριάσεων Δημήτρη Στεφάνου, η αίθουσα αναμονής και το γραφείο του πρωθυπουργού– απέκτησαν νέο αέρα. Και μάλιστα με μοντέρνα αισθητική, που συνδυάζει αρμονικά την κλασική δομή του συγκεκριμένου νεοκλασικού οικοδομήματος με την ελληνική τέχνη, η οποία παρήχθη κυρίως κατά τον προηγούμενο αιώνα. Μέσα στο λευκό κέλυφος του αστικού μεγάρου με την κομψή επίπλωση αγγλικού στυλ, «ομιλείται τώρα μια σύγχρονη εικαστική γλώσσα», όπως χαρακτηριστικά μας ανέφεραν παρευρισκόμενοι.

Η σύγχρονη «γλώσσα» του Μεγάρου Μαξίμου-1
Στιγμιότυπο από τη συνάντηση του Μεγάρου με καλλιτέχνες και ανθρώπους του Πολιτισμού.

Τα έργα τέχνης που παρουσιάζονται παράγουν μια νέα δυναμική, η οποία ενισχύει τους δεσμούς με την ελληνική καλλιτεχνική παράδοση και τη σύγχρονη δημιουργία.

Αυτός υπήρξε ένας ακόμη ουσιαστικός στόχος της ανανέωσης: η διεθνής προβολή της σύγχρονης ελληνικής καλλιτεχνικής δημιουργίας μέσω των επίσημων ξένων αξιωματούχων που έρχονται στο Μαξίμου. Τα έργα τέχνης που παρουσιάζονται εδώ παράγουν μια νέα δυναμική, η οποία ενισχύει τους δεσμούς με την ελληνική καλλιτεχνική παράδοση και τη σύγχρονη δημιουργία. Η επιλογή τους πραγματοποιήθηκε με δανεισμό από εθνικές συλλογές, συλλογές μουσείων και συλλογές καλλιτεχνών.

Η βασική επιμελητική προσέγγιση –η διευθύντρια του ΝΕΟΝ Ελίνα Κουντούρη ανέλαβε το έργο– ήταν να εκπροσωπηθούν δημιουργοί που υπήρξαν οι πυλώνες της σύγχρονης τέχνης για τη χώρα μας. Τα έργα προέρχονται από διαφορετικές χρονικές περιόδους με αναφορά στον 19ο, τον 20ό και τον 21ο αιώνα. Συνυπάρχουν ποικίλες μορφές τέχνης –ζωγραφική, γλυπτική φωτογραφία– και αντικείμενα που προέρχονται από τον χώρο του σύγχρονου ντιζάιν και της λαϊκής τέχνης. Οι διαφορετικές γενιές καλλιτεχνών εκπροσωπούνται επάξια: Γιάννης Μόραλης, Νίκος Χατζηκυριάκος-Γκίκας, αλλά επίσης Γιάννης Κουνέλλης, Βλάσσης Κανιάρης, Νίκος Κεσσανλής και Γιάννης Αδαμάκος, Παντελής Χανδρής, Πάνος Κοκκινιάς κ.ά.

Η σύγχρονη «γλώσσα» του Μεγάρου Μαξίμου-2
Στο γραφείο του πρωθυπουργού έχει τοποθετηθεί το έργο του Γιάννη Αδαμάκου «Χωρίς τίτλο» (2019).

Εύστοχα έχει υπογραμμιστεί η παρουσία σημαντικών γυναικών εικαστικών που πρωτοστάτησαν με νεωτεριστικές αναζητήσεις και δημιούργησαν πρωτοποριακά για την εποχή τους έργα – ενδεικτικά αναφέρουμε τις Βούλα Παπαϊωάννου, Μπία Ντάβου, Χρύσα, Αλεξ Μυλωνά, Ελένη Βερναρδάκη, Ρένα Παπασπύρου, αλλά και τις Μάρω Μιχαλακάκου και Αλεξάνδρα Κεχαγιόγλου.

Σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», τον προσεχή Δεκέμβριο ο δανεισμός των έργων λήγει και θα οριστεί νέος επιμελητής, με θεματική που θα δίνει εμφαση στους νέους Ελληνες σχεδιαστές.


πηγη