Μείωση παραγωγής και νέων παραγγελιών στον κλάδο μεταποίησης

0

Προβληματισμός υπάρχει όχι μόνο για την εγχώρια ζήτηση και τις παραγγελίες από τους πελάτες εντός Ελλάδας, αλλά και για τις εξαγωγές. Φωτ. ΑΠΕ

«Φρένο» στην αναπτυξιακή πορεία του μεταποιητικού τομέα φαίνεται ότι βάζουν οι πληθωριστικές πιέσεις, καθώς τον Ιούνιο, σύμφωνα με τα στοιχεία του δείκτη υπευθύνων προμηθειών στη μεταποίηση (δείκτης PMI) μειώθηκε η παραγωγή, αλλά και οι νέες παραγγελίες.

Μάλιστα, ο ρυθμός συρρίκνωσης της παραγωγής ήταν ο μεγαλύτερος που έχει καταγραφεί από τον Φεβρουάριο του 2021, ενώ οι νέες παραγγελίες υποχώρησαν με τον ταχύτερο ρυθμό που έχει καταγραφεί τους τελευταίους 16 μήνες. Δεν είναι τυχαίο ότι ο δείκτης PMI υποχώρησε τον Ιούνιο στις 51,1 μονάδες από τις 53,8 μονάδες τον Μάιο και πλέον βρίσκεται πολύ κοντά στο όριο των 50 μονάδων, κάτω από το οποίο συνεπάγεται ύφεση του εξεταζόμενου τομέα.

Στα ευρήματα της S&P Global που καταρτίζει τον δείκτη PMI συνηγορεί και η έρευνα οικονομικής συγκυρίας για τον μήνα Ιούνιο, που υλοποιεί το Ιδρυμα Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών. Ειδικά στη βιομηχανία ο δείκτης επιχειρηματικών προσδοκιών κατέγραψε σημαντική υποχώρηση τον Ιούνιο, καθώς διαμορφώθηκε στις 103,9 μονάδες από 111,4 μονάδες τον Μάιο, απόρροια των αρνητικών προβλέψεων τόσο για την τρέχουσα ζήτηση όσο και για τις νέες παραγγελίες.

Προβληματισμός υπάρχει όχι μόνο για την εγχώρια ζήτηση και τις παραγγελίες από τους πελάτες εντός Ελλάδας, αλλά και για τις εξαγωγές. Σύμφωνα με τα στοιχεία του δείκτη PMI, οι νέες παραγγελίες εξαγωγών συρρικνώθηκαν για δεύτερη φορά τους τελευταίους τέσσερις μήνες και με τον πιο έντονο ρυθμό που έχει καταγραφεί από τον Ιανουάριο του 2021, με τις υψηλότερες τιμές πώλησης και την αβεβαιότητα σχετικά με την εξέλιξη στο μέτωπο της Ουκρανίας να αποτελούν τις βασικές αιτίες για την κάμψη των παραγγελιών.

Συνολικά ο δείκτης οικονομικού κλίματος κατέγραψε μείωση τον Ιούνιο και διαμορφώθηκε στις 104,3 μονάδες από τις 108 μονάδες τον Μάιο, εξέλιξη που οφείλεται όχι μόνο στην υποχώρηση των προσδοκιών στη βιομηχανία, αλλά και στην υποχώρηση των προσδοκιών στο λιανεμπόριο, καθώς και στην εξασθένηση της καταναλωτικής εμπιστοσύνης. «Καθώς ο πόλεμος στην Ουκρανία συνεχίζεται επί τετράμηνο, χωρίς να διαφαίνεται το τέλος του, οι επιπτώσεις στις εφοδιαστικές αλυσίδες και τις παραγγελίες γίνονται ιδιαίτερα αισθητές στη βιομηχανία.

Αλλαγή τάσης καταγράφεται εκ νέου στην καταναλωτική εμπιστοσύνη, με τον δείκτη να υποχωρεί ελαφρά και να κινείται κοντά στο ελάχιστο επίπεδο των τελευταίων τεσσάρων ετών. Αν και έχουν πραγματοποιηθεί διαδοχικές δέσμες παρεμβάσεων για την ενεργειακή κρίση, οι εντεινόμενες πληθωριστικές πιέσεις προβληματίζουν τα νοικοκυριά για την οικονομική τους κατάσταση προσεχώς», επισημαίνει το ΙΟΒΕ.

Τον Ιούνιο οι νέες παραγγελίες υποχώρησαν με τον ταχύτερο ρυθμό που έχει καταγραφεί τους τελευταίους 16 μήνες.

Στο λιανεμπόριο ο δείκτης επιχειρηματικών προσδοκιών μειώθηκε οριακά, στις 89 μονάδες από 89,8 τον Μάιο, ενώ στις υπηρεσίες ενισχύθηκε ελαφρά τον Ιούνιο, στις 100,5 μονάδες από 97,6 τον Μάιο. Ο αντίστοιχος δείκτης στις κατασκευές αυξήθηκε στις 122,9 μονάδες από 103,7 τον Μάιο, με την ενίσχυση να οφείλεται αποκλειστικά στις ιδιωτικές κατασκευές.

Οι Ελληνες καταναλωτές, από την άλλη, εξακολουθούν να είναι οι πιο απαισιόδοξοι στην Ε.Ε., με τον δείκτη καταναλωτικής εμπιστοσύνης να υποχωρεί τον Ιούνιο στις -52,5 μονάδες από -51,3 τον Μάιο. Ανάχωμα σε περαιτέρω επιδείνωση αποτελεί η αυξημένη τουριστική κίνηση, ενώ στους αστάθμητους παράγοντες, εκτός από τον πόλεμο, εξακολουθεί να συγκαταλέγεται και η εξέλιξη της πανδημίας.


πηγη