Tο χορηγικό μνημείο του Θρασύλλου μάς αποκαλύπτεται σε μια ωραία διάλεξη στο Λονδίνο

0

Βρίσκεται κυριολεκτικά στον ίσκιο του Παρθενώνα. Για την ακρίβεια είναι προσαρμοσμένο στο στόμιο του μεγαλύτερου σπηλαίου της νότιας πλαγιάς της Ακρόπολης, επάνω από το Αρχαίο Θέατρο του Διονύσου. Tο χορηγικό μνημείο του Θρασύλλου, χρονολογημένο από την επιγραφή του επιστυλίου του στο 320/19 π.Χ., ακολουθεί τον τύπο των ναϊσκόμορφων χορηγικών μνημείων και έχει πολλές γοητευτικές ιστορίες να μας αφηγηθεί. Δικαίως, λοιπόν, επιλέχθηκε ως θέμα της ομιλίας που θα δώσει ο δρ Κωνσταντίνος Μπολέτης την ερχόμενη Τετάρτη 6 Μαρτίου στο Λονδίνο, προσκεκλημένος της Αρχαιολογικής Επιτροπής της Μεγάλης Βρετανίας. Η 57η διάλεξη του θεσμού θα πραγματοποιηθεί στην αίθουσα του Hellenic Centre της βρετανικής πρωτεύουσας. 




Η Matti Egon – Ξυλά, ιδρύτρια και για πολλά χρόνια πρόεδρος της Επιτροπής, με τη νυν πρόεδρο δρα Ζέττα Θεοδωροπούλου. ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑΚΗ

Στο ακροατήριό της θα βρεθούν συμπατριώτες μας της διασποράς, Βρετανοί φιλέλληνες και βέβαια άνθρωποι που ενδιαφέρονται για την αρχαιολογία. Θα είναι η «ψυχή» του θεσμού, ιδρύτρια Matti Egon-Ξυλά, που διετέλεσε για πολλά χρόνια πρόεδρος αλλά και η δρ Ζέττα Θεοδωροπούλου-Πολυχρονιάδη που τηνδιαδέχθηκε και φροντίζει με έγνοια και αγάπη ώς και την τελευταία λεπτομέρεια των ωραίων αυτών εκδηλώσεων. Οπως πάντα το «παρών» θα δώσει ο επιστημονικός και διπλωματικός κόσμος που από το 1986 στηρίζει το έργο της Αρχαιολογικής Επιτροπής.

Ο στόχος της Matti Egon-Ξυλά και του εκλιπόντος συζύγου της, του ζωγράφου Nicholas Egon δεν ήταν μόνο να προβάλλουν το αρχαιολογικό έργο που γίνεται σε Ελλάδα και Κύπρο. Ηθελαν να βοηθήσουν τη νέα γενιά θεσπίζοντας υποτροφίες. Ξεκίνησαν με μια υποτροφία, χορηγία της Matti  Egon το 1993 και μέχρι σήμερα έχουν δοθεί 55 σε αριστούχους Ελληνες και Βρετανούς φοιτητές αρχαιολογίας, με πόρους της επιτροπής και με χορηγίες Ι. Φ. Κωστοπούλου, του Ιδρύματος Α. Γ. Λεβέντη, Γιάννη Ν. Χατζηπατέρα κ.ά.




Ο Κωνσταντίνος Μπολέτης θα μιλήσει για το μνημείο στην αίθουσα του Ελληνικού Κέντρου του Λονδίνου.

Ο εφετινός ομιλητής Κωνσταντίνος Μπολέτης είναι πτυχιούχος της Αρχιτεκτονικής Σχολής του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου και κάτοχος μεταπτυχιακού διπλώματος Συντήρησης Μνημείων από το Πανεπιστήμιο του York. Το 2012 ολοκλήρωσε τη διδακτορική του διατριβή και αναγορεύθηκε διδάκτωρ του τομέα Ιστορίας και Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων. Εχει εργαστεί ως αναστηλωτής στα Αρχαία Θέατρα της Επιδαύρου και Διονύσου και διατελέσει πρόεδρος της Επιστημονικής Επιτροπής Μνημείων Νότιας Κλιτύος Ακροπόλεως του υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού. Ως μέλος του διοικητικού συμβουλίου του σωματείου «Διάζωμα» δραστηριοποιείται στον τομέα της προστασίας, έρευνας και συντήρησης των αρχαίων χώρων θέασης και ακρόασης.

Στην ομιλία του θα αναφερθεί στην ιστορία του Θρασυλλείου, ενός χορηγικού μνημείου με μακραίωνη ιστορία, σταθερού σημείου αναφοράς της αθηναϊκής τοπογραφίας. Η όψη του ήταν σχεδόν αντίγραφο της δυτικής όψης της νότιας πτέρυγας των Προπυλαίων της Ακρόπολης. Πολύ αργότερα εγκαταστάθηκε μέσα στο σπήλαιο χριστιανικό ναΰδριο, αφιερωμένο στην «Παναγία Σπηλιώτισσα». Λόγω της προβεβλημένης θέσης του, της ιδιότυπης αρχιτεκτονικής του μορφής και της καλής διατήρησης έως την καταστροφή του το 1827, αποτελούσε προσφιλές θέμα στην ιστορική εικονογραφία των μνημείων των Αθηνών του 18ου και των αρχών του 19ου αιώνα. Το μνημείο κατέρρευσε ύστερα από κανονιοβολισμό το 1827, κατά τη διάρκεια της πολιορκίας της Ακρόπολης από τους Τούρκους, με αποτέλεσμα να σκοτωθούν ή να τραυματιστούν πολλοί από τους αγωνιστές της ομάδας που είχε αναλάβει την υπεράσπισή του. 




Το μνημείο όπως διακρίνεται από το Νέο Μουσείο της Ακρόπολης, που έχει άμεση οπτική επαφή με τον Ιερό Βράχο.

Το μνημείο αποτέλεσε πηγή εμπνεύσεως και επηρέασε μορφολογικά έναν μεγάλο αριθμό κτιρίων του κινήματος του Νεοκλασικισμού στην Ευρώπη και στη Βόρεια Αμερική κατά τον 19ο, κυρίως, αιώνα. Επειτα από πολυετή έρευνα ολοκληρώθηκε προσφάτως το έργο της αναστήλωσης και ανάδειξής του από την Εφορεία Αρχαιοτήτων της Πόλης των Αθηνών, μια εργασία σύνθετη και απαιτητική που έδωσε ξανά πνοή στο μνημείο.


kathimerini.gr

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here